In de BAN van Klei

Inspiratie haal ik uit mijn omgeving , de mensen om me heen, de voorwerpen die ik vind in het bos, aan het strand, op vakantie kortom, op mijn vele wandelingen in de natuur. De menselijke figuur inspireert mij, het liefs wil ik een verstilling vangen in mijn beeld, een non verbale communicatie.

Als ik interessante voorwerpen vind, neem ik die mee naar mijn Atelier, dat kan zijn een mooi stukje schors,verweerd hout, een hoorn, schelp, steentjes, foto’s uit tijdschriften enz.

Het liefst maak ik beelden, koppen en torso’s. De beelden ontstaan eigenlijk vanzelf, ik heb geen van te voren opgezet plan hoe het eruit moet komen zien, vorm en anatomie zijn daaraan ondergeschikt. Ik werk vrij intuïtief en vind het pas af als er iets mysterieus ontstaat in het gezicht, waarin een karakter tot uitdrukking komt. Het uiteindelijke beeld roept bij de toeschouwer een associatie op.

De elementen water, vuur, aarde en lucht zijn altijd aanwezig als je werkt met klei en dat maakt het een boeiend proces, werken met klei is heel aards.

Ik voel me niet echt een keramist, want ik voel me ook vrij om andere natuurlijke materialen toe te voegen en te verwerken in het uiteindelijke resultaat. Zo gebruik ik ook zelfgemaakt vilt, rubber, hout, hoorn in mijn werk, toegepaste kunst.

Meestal ben ik aan verschillende werkstukken tegelijk bezig, als ik even genoeg aan een kop geboetseerd heb pak ik hem in en ga met een pot- of schaalvorm aan de slag, uit de behoefte even afstand te neem van een kop. Schalen en potten maken is heel ontspannend. Die worden na de biscuit stook, geglazuurd en in de Rakuoven gestookt voor een verrassend resultaat.

Ik gebruik verschillende soorten klei van heel fijne tot super grove, rode, zwarte en witte klei. Als het werkstuk droog is wordt het eerst biscuit gebakken in een elektrische oven. Daarna breng ik oxides of kleurpigmenten aan en volgt een 2e stook.

Soms werk ik ook met was, krijt of acrylverf, alles is mogelijk als je jezelf geen beperkingen op legt. De schalen en potten gaan meestal nog een keer in de Rakuoven voor het uiteindelijke resultaat.

Zelden zal ik een werk helemaal glazuren, juist de huid en textuur van de klei vind ik mooi, het hoeft niet helemaal perfect te zijn. Natuurlijke materialen hebben altijd mijn interesse gehad, in het verleden werkte ik veel met wol , het maken van vilt is nog steeds een van mijn bezigheden en erg goed te combineren met keramiek.